Doel 7.3.1 Zwolle zonder afval; uit het afval van vandaag ontstaan de grondstoffen van morgen

Activiteiten

Activiteiten afvalpreventie en hergebruik grondstoffen

  • Verdere uitvoering van het Grondstoffenplan. Het brede maatregelenpakket loopt langs de drie sporen Faciliteren, Motiveren en Belonen. Daarbij kiezen we er voor om eerst in te zetten op faciliteren en motiveren en pas daarna op financieel belonen:
    • Spoor A: Faciliteren. Extra voorzieningen treffen, zodat iedereen de mogelijkheid heeft afval en grondstoffen goed en makkelijk te scheiden. Activiteiten in het faciliterende spoor zijn erop gericht om afval voorkomen en goed scheiden voor de inwoners eenvoudiger te maken. We zetten in op een betrouwbare dienstverlening en goede en slimme voorzieningen die passen bij de stad. De activiteiten in dit spoor betreffen vooral de gescheiden inzameling in de hoogbouw en decentrale brengvoorzieningen.
    • Spoor B: motiveren.  Via dit spoor worden inwoners via gerichte communicatie en informatieverstrekking gestimuleerd afval te voorkomen en/of beter afval en grondstoffen te scheiden. We mikken met onze communicatie-aanpak op een bewuster aankoop-, scheidings- en afdankgedrag van de Zwolse inwoners.
    • Spoor C: Belonen. Met het beloningspoor wordt een financiële prikkel in het grondstoffenbeleid geïntroduceerd. Een financiële prikkel die alle Zwollenaren stimuleert om de geboden faciliteiten te benutten is nodig om de 100 kg restafval te halen.
  • In 2020 ligt het accent op spoor "faciliteren" met de uitrol van voorzieningen voor de hoogbouw om zodoende ook daar bewust afval en grondstoffen te scheiden, activiteiten gericht op bewustwording en op de besluitvorming over en voorbereiding van de implementatie van een stadsbrede invoering van het spoor " financieel belonen".  
  • We zetten met ROVA, de VNG en de NVRD in op beinvloeding van landelijk beleid om de grondstofketens te sluiten. Dit gaat verder dan de formele verantwoordelijkheid van de gemeente. Het gaat dan bijvoorbeeld om het aanscherpen van de verantwoordelijkheid van producenten.
  • In 2020 zetten we met ROVA in op het doorontwikkelen van het communicatieprogramma naar een programma dat nog meer gericht is op gedragsbeinvloeding. We integreren daarbij specifieke expertise t.a.v. gedragsbeinvloeding.  
  • In 2020 zetten we met ROVA in op het doorontwikkelen van de aanpak en het voorkomen van bijplaatsingen en het verbeteren van de kwaliteit van grondstofstromen.
  • In 2020 continueren we de samenwerking met Apeldoorn en Deventer op het gebied van afval/grondstoffen.
  • Participatie in het proefproject lokaal hergebruik harde plastics in het kader van Circulaire Economie, in samenwerking met PSP, ROVA en Natuur en Milieu Overijssel.
  • Als mede aanvraag en winnaar van de landelijke prijsvraag Circulaire Ambachtscentrum dragen wij als gemeente bij om het Zwols Model, waarmee wij de prijsvraag hebben gewonnen, tot uitvoering te brengen. Kern van dit model is dat we werken aan reductie van het restafval bij Stichting Kringloop Zwolle en het verhogen van het hergebruik van goederen, middels in inzet van jongeren uit praktijkopleidingen en hen helpen aan een startkwalificatie en/of baan en inzet van onderzoek door Windesheim en Greenpac Ilab.
  • Ja-ja sticker. We bestuderen de gerechtelijke uitspraak over Amsterdam en maken een plan voor invoering in Zwolle.
  • We continueren de subsidie voor Stichting Kringloop Zwolle en de samenwerking met partners als Gift City en de repair café's.

Financiële sturing kosten en afvalstoffenheffing
Een aantal ontwikkelingen leidt tot onzekerheden en financiële risico’s voor korte en lange termijn:

  • Vanaf halverwege 2021 gaat de Afvalstoffenbelasting (belasting op het storten of verbranden van restafval) ook voor het Zwolse afval gelden. Nu is dat nog uitgezonderd omdat het buiten Nederland wordt verbrand. Dit betekent met de huidige hoeveelheid restafval een kostenverhoging van bijna 5%.
  • De vergoedingen uit het landelijke Afvalfonds voor de inzameling en verwerking van PMD is halverwege 2019 met terugwerkende kracht fors verlaagd. Dit betekent dat de opbrengsten structureel lager liggen dan in het verleden. Daar komt bij dat de kosten voor verwerking zijn gestegen met het vernieuwde contract dat ROVA voor de deelnemende gemeenten is aangegaan.
  • Halverwege 2021 loopt het contract met de verbrander van restafval af. ROVA is namens de gemeenten bezig met een verlenging van het contract. Gezien de huidige markt en de problematiek van het AEB in Amsterdam is de kans groot dat de kosten hoger uitvallen dan onder het huidige contract.
  • De prijs van oud papier, een belangrijkste secundaire inkomstenbron, staat onder druk.  
  • De kosten van kwijtschelding zijn de afgelopen jaren sterk gestegen. Deze kosten worden doorbelast in de heffing.
  • De tuinzak wordt steeds populairder, met een verwachte groei van 100% in 2018. Aan de ene kant laat dat zien dat de dienstverlening wordt gewaardeerd, aan de andere kant zijn er veel half volle tuinzakken en nemen de kosten sterk toe.

De bovenstaande ontwikkelingen leiden tot een stijging van de kosten waardoor de reserve onder druk staat. Door de hoeveelheid restafval sterk te verminderen kunnen veel kosten worden bespaard. Gezien de ervaringen elders in her land zal vooral de implementatie van Spoor C " financieel belonen" veel effect hebben. In 2020 wordt hiervoor een voorstel aan de raad voorgelegd.  In 2020 worden ook de effecten van nieuwe lange termijn afspraken met het Afvalfonds over de vergoedingen voor de inzameling van PMD duidelijk. Mogelijk leidt dat tot een financieel voordeel.  

Overzicht baten en lasten

In het overzicht baten en lasten is het budget per doel weergegeven.

Overzicht baten en lasten

Lasten

Baten

Saldo van baten en lasten

Toevoeging aan reserves

Onttrekking aan reserves

Geraamd resultaat

Doel 7.3.1

15.966.378

-17.455.142

-1.488.764

0

0

-1.488.764

Kredieten

Dit doel bevat in de Begroting 2020 geen kredieten waarover gerapporteerd wordt.

ga terug