Ambitie 10.1 Zwolle is een financieel gezonde gemeente waarbij er financiële ruimte is om te blijven investeren terwijl we de lastendruk voor de burgers en ondernemers zo beperkt mogelijk proberen te houden

Beschrijving ambitie

Een financieel gezonde gemeente is in het belang van alle Zwollenaren. De begroting moet sluitend zijn, maar binnen de sluitende begroting willen we ook de ruimte hebben voor de uitvoering van nieuw beleid zodat we kunnen blijven investeren in de stad. Dat alles wil de gemeente realiseren tegen de achtergrond de lastendruk vanuit de gemeente naar de burgers en ondernemers zo beperkt mogelijk houden. Financiële ruimte om nadelen op te vangen en investeringen mogelijk te maken creëren wij door prioritering, transformatie en heroverweging van de bestaande uitgaven. Financiële problemen wentelen wij niet af op de belastingbetaler. De woonlasten stijgen maximaal met de jaarlijkse inflatie en bij nieuwe investeringen zullen wij de mogelijkheden van cofinanciering zo goed mogelijk benutten.

Situatie en problematiek

Het structureel financieel perspectief biedt ruimte om de onzekerheden omtrent de ontwikkeling van het gemeentefonds (herijking en accresschommelingen) het sociaal domein en de stikstofproblematiek op te vangen en ruimte voor toekomstige investeringen. Bij de perspectiefnota van volgend jaar zullen we op basis van actuele informatie het beleid voor de komende jaren verder vorm geven. We beschikken over incidentele bestedingsruimte om (toekomstige) investeringen mogelijk te maken. De grondexploitaties ontwikkelen zich positief en het weerstandsvermogen is van voldoende omvang.

Een belangrijke risicofactor om de begroting structureel sluitend te houden is de afhankelijkheid van de rijksuitkering uit het gemeentefonds. De uitkering bedraagt thans ruim € 300 miljoen en is daarmee de grootste inkomstenbron van de gemeente. De hoogte van de uitkering is nagenoeg geheel afhankelijk van het rijksbeleid. De belangrijkste risicofactoren zijn:

  • De normeringsystematiek (trap op, trap af): de hoogte van de uitkering is afhankelijk van de groei of daling van een deel van de rijksuitgaven.
  • Het btw-compensatiefonds: het risico van het btw-compensatiefonds hebben is verlaagd doordat de geraamde opbrengst uit het fonds terug is gebracht naar € 0,3 miljoen. Hiermee sluiten we aan bij de meest recente gerealiseerde opbrengstraming en de landelijke richtlijn hoe met dit risico om te gaan.
  • Directe kortingen op de uitkering: bijvoorbeeld de middelen voor het sociaal domein zijn met korting naar de gemeenten overgeheveld en de opschalingskorting om de gemeentegrootte te verhogen naar 100.000 inwoners.
  • Herverdeeleffecten: op diverse onderdelen binnen het gemeentefonds vinden heroverwegingen plaats om de middelen op andere wijze te verdelen. Minder op basis van historische gegevens naar een meer objectieve verdeling. Het gevolg is dat er sprake kan zijn van forse herverdeeleffecten op de uitkering.
  • Vennootschapsbelasting: vanaf 1 januari 2016 zijn de gemeenten belastingplichtig geworden voor de vennootschapsbelasting op overheidsondernemingen. Naar huidige inzichten betekent dit voor Zwolle dat de onderdelen grondexploitatie en slagboom parkeren belastingplichtig zijn. Jaarlijks zal bepaald worden hoe hoog de afdracht is.
ga terug