Doel 6.3.2 We benutten de bestaande infrastructuur optimaal door in te spelen op (technologische) innovaties in slimme en duurzame mobiliteit

Activiteiten

Bevorderen innovatie (zie ook 6.3.1 en 6.3.3)

  • Inspelen op innovaties binnen het mobiliteitsdomein en deze vertalen in concrete toepassingen.
  • In Assendorp hebben we in 2018 samen met de provincie Overijssel en lokale stakeholders als pilot een gebiedsaanpak parkeren en mobiliteit uitgevoerd en een ambitieus uitvoeringsplan parkeren en mobiliteit Assendorp ontwikkeld onder de noemer Ambitiemenu Assendorp. In 2020 gaan we samen met provincie zoeken naar (co)financiering voor de uitvoering en doorontwikkeling van het Ambitiemenu Assendorp en voorzetting in andere gebieden als Kamperpoort.
  • Actief participeren in het SURF programma Smart Cycling Futures: het bestaande SURF programma dat samen met de Hogeschool Windesheim, de provincie Overijssel en de steden Eindhoven, Amsterdam en Utrecht wordt uitgevoerd wordt benut om slimme innovaties toe te passen die het gebruik van de fiets bevorderen.
  • Actief participeren in de kopgroep van fietssteden F10 door het uitvoeren van slimme pilots, onder andere: de innovatieve ondergrondse fietsenstalling bij het station en een gezondheids- en participatieproject in Holtenbroek.
  • Actief participeren in de Fiets Innovatie Community (FIC): Ook wordt de bestaande samenwerking met tien organisaties en instellingen in het kader van de Fiets Innovatie Community (FIC) geïntensiveerd om daarmee innovatie op het gebied van de fiets te bevorderen. Het streven is om in 2020 de FIC actief in te zetten bij het vormgeven van Wereldfietsstad Zwolle, onder meer door het lidmaatschap aan de Dutch Cycling Ambassady (DCE).

Verkeers- en mobiliteitsmanagement

  • Op basis van een visie op verkeersmanagement komen we in 2020 met een routekaart hoe we de komende jaren in Zwolle verkeersmanagement gaan vormgeven.
  • Uitvoeren van regionaal verkeersmanagement bij infrastructurele projecten in en rondom de stad: inzet verkeersverwijssysteem (binnen- en buitenring) en waar nodig verkeersregelaars.
  • Inzet en waar mogelijk optimaliseren van de verkeerscentrale en intelligente verkeerslichtensysteem (i-Vri’s), inclusief implementatie en ontwikkeling slimme toepassingen die kunnen communiceren met slimme verkeerslichten.
  • Doorontwikkeling van de Digitalisering mobiliteitsdata tot 2023. Hiermee geven we uitvoering aan besluit in het BO-MIRT van 2018
  • Deelnemen en doorontwikkelen van het Regionaal Tactisch Team (verkeersmanagementorganisatie van de toekomst)
  • De groei van verkeersmanagement naar mobiliteitsmanagement: verbeteren van incidentmanagement, zodat de weg sneller vrij is bij ongevallen
  • Uitvoeren van coördinatie en communicatie bij wegwerkzaamheden, incidenten en evenementen.
  • Actueel houden van informatie over bereikbaarheid en evenementen.

Overzicht baten en lasten

In het overzicht baten en lasten is het budget per doel weergegeven.

Overzicht baten en lasten

Lasten

Baten

Saldo van baten en lasten

Toevoeging aan reserves

Onttrekking aan reserves

Geraamd resultaat

Doel 6.3.2

274.700

274.700

150.000

424.700

Kredieten

Slim en Duurzaam
In het kader van het programma Slim en Duurzaam willen we ook de komende jaren in blijven zetten op mobiliteits- en verkeersmanagement en het stimuleren van duurzame (stads)logistiek om zo de druk op het wegennet te verminderen en de leefbaarheid in het centrum, de wijken, de buurten en het buitengebied te vergroten. Dit doen we door uitvoering van de werkgeversaanpak middels een gebiedsgewijze aanpak van bedrijventerreinen, uitvoering van het actieplan stadslogistiek, verkeersmanagement en fietsstimulering. In 2020 komt dit samen in het onderdeel B-ITS (Intelligente Transport Systemen voor de fiets):

  • Binnen het project B-ITS dat Zwolle, samen met de provincie Overijssel uitvoert in het kader van een Europees subsidie-programma gaan we innovatie en technologische ontwikkeling inzetten voor fietsstimulering. Samen met de provincie Overijssel en collega steden en organisaties uit Denemarken, Duitsland, België en Engeland, gaan we actief aan de slag om het thema fiets en voor Zwolle specifiek het thema wereldfietsstad Zwolle op de kaart te zetten door maximaal in te zetten op het uitvoeren van slimme (smart) maatregelen en pilots, zoals de doorstroming bij verkeerslichten, verlichting langs fietsroutes, datagebruik voor slimme app’s, meetfietsen, betere afstemming fiets en OV, inzet deelfietsen, e.d. Gestreefd wordt om dit onderdeel van het programma slim en duurzaam te laten zijn.

Overzicht kredieten

Het overzicht kredieten geeft een totaalbeeld van de lopende (reeds vastgestelde) projectkredieten en de als onderdeel van de Begroting 2020 voorgestelde kredieten.

Overzicht kredieten

Omvang krediet

Gerealiseerd tot en met 2018

Resterend krediet

Raming 2019

Raming 2020

Raming 2021 en verder

Beter Benutten (2.0)

8.415.300

7.403.136

1.012.164

1.012.164

0

0

Regionale bereikbaarheid

4.620.500

4.438.527

181.973

181.973

0

0

Slimme mobiliteit koploperaanpassing

179.000

60.055

118.945

59.945

59.000

0

Actieplan stadslogistiek

180.000

86.692

93.308

93.308

0

0

Parkeeropgave centrumgebied

40.000

40.000

0

0

0

0

Bicycle ITS

491.000

0

491.000

150.000

191.000

150.000

Subtotaal vastgestelde investeringen

13.925.800

12.028.410

1.897.390

1.497.390

250.000

150.000

Totaal doel 6.3.2

13.925.800

12.028.410

1.897.390

1.497.390

250.000

150.000

ga terug