Doel 6.3.1 We zorgen voor een toekomstbestendige verkeersinfrastructuur met prioriteit voor schoon vervoer

Activiteiten

  • Het vertalen van ambities naar opgaven op het gebied van een toekomstbestendig lokaal en regionaal mobiliteitsbeleid in concrete investeringsvoorstellen (korte en lange termijn).
  • Het opstellen van uitvoerings- en actieplannen in het verlengde van de nieuwe Mobiliteitsvisie
  • Actief deelnemen aan projecten die bijdragen aan ruimtelijke kwaliteit en ontwikkelingen van woon-, winkel- en werkgebieden in stad en regio, zoals:
    • (boven-)regionale infrastructuurprojecten, zoals de MIRT-studie  A28, voorbereiding en realisatie van de N340,
    • projecten voor verbeteren regionale fietsvoorzieningen: bevorderen van innovatie, toepassing nieuwe technologie en communicatie rond de fiets.
    • projecten voor verbeteren overstapvoorzieningen op stedelijke knooppunten, parkeervoorzieningen en haltes,
  • Gesprekspartner zijn voor de het rijk, de provincie Overijssel en vervoerders ten behoeve van  de doorontwikkeling van het openbaar vervoer van, naar en in Zwolle, zoals de uitwerking van het OV Toekomstbeeld 2040, de nieuwe OV-concessie IJssel-Vecht en diverse OV-maatregelen als gevolg van de werkzaamheden in het Stationsgebied en de daarmee gepaarde routeaanpassingen.
  • Inbreng leveren als wereldfietsstad voor het actief ophalen van en experimenteren met nationale en internationale kennisontwikkeling op het gebied van fietsbeleid in de vorm van pilots in het kader van de kopgroep van fietssteden (F10).
  • Het vergroten van de toegankelijkheid door het ontwikkelen en uitvoeren van een actieplan Toegankelijkheid.
  • Faciliteren buurt- en wijkinitiatieven op het gebied van mobiliteit.
  • Verbinding zoeken en koppeling maken met investeringen vanuit o.a. de strategische agenda binnenstad incl. aanloopstraten, het versterken van wijkwinkelcentra (koppeling met doel 5.2.1) en het anders prioriteren van onderhoud in de openbare ruimte om bij te dragen aan de strategische doelen: Klimaatadaptatie, Energietransitie en Circulariteit (KEC) (koppeling met doel 7.1.2)
  • Leggen van een juridische basis onder de te nemen verkeersmaatregelen: voorbereiden, publiceren en uitvoeren van verkeersbesluiten incl. de bezwaren procedures (wettelijke taken).

Overzicht baten en lasten

In het overzicht baten en lasten is het budget per doel weergegeven.

Overzicht baten en lasten

Lasten

Baten

Saldo van baten en lasten

Toevoeging aan reserves

Onttrekking aan reserves

Geraamd resultaat

Doel 6.3.1

2.049.613

0

2.049.613

2.308.853

-406.499

3.951.967

Kredieten

Spoorzone uitvoering
Dit krediet heeft betrekking op de uitvoering van het in 2018 geactualiseerde Investeringsbesluit Spoorzone. De projecten busbrug en busstation zijn inmiddels gerealiseerd. In uitvoering is het project bouw ondergrondse fietsenstalling en herinrichting openbare ruimte noordzijde (Stationsplein en Stationsweg). In voorbereiding zijn herinrichting Ooster- en Westerlaan,  bouw passerelle en realisatie noordelijke stations entree (kap en ontvangstdomein), waarbij:

  • De kwaliteit van de vervoersknoop wordt verbeterd.
  • Een multifunctioneel, levendig en kwalitatieve leefomgeving gaat ontstaan.

Spoorzone Centrumgebied
Dit krediet is beschikbaar voor de verdere uitwerking en invulling van de gebiedsontwikkeling Spoorzone/Hanzeland (plan- en proceskosten) in 2020. Voor het onderdeel Gebiedsontwikkeling Spoorzone/Hanzeland is onder doel 6.1.1 een bedrag beschikbaar gesteld van € 700.000. Gebiedsontwikkeling vormt een onderdeel van het krediet Spoorzone Uitvoering en zal administratief verantwoord worden onder doel 6.3.1.

Gebiedsontwikkeling Spoorzone / Hanzeland
De Strategische Agenda gebiedsontwikkeling Spoorzone / Hanzeland is het richtinggevend kader voor de doorontwikkeling van dit gebied en voor de uitwerking in deelgebieden. De ambitie is Spoorzone/Hanzeland te transformeren naar een nieuw gemengd stedelijk woon-werkgebied. Het gebied is aangewezen  als de plek in Zwolle voor nationale en internationale initiatieven gericht op nieuwe economische dynamiek.
Het in 2019 opgestelde Ontwikkelkader vertaalt de ambitie naar een ruimtelijk-programmatisch toekomstbeeld en een daarbij behorende ontwikkelstrategie. De bestuurlijke besluitvorming over het Ontwikkelkader wordt in het vierde kwartaal van 2019 gestart. De uitwerking van de diverse deelgebieden wordt in 2020 verder opgepakt.
Het onderdeel Gebiedsontwikkeling vormt een onderdeel van het krediet Spoorzone Uitvoering en zal administratief verantwoord worden onder doel 6.3.1.

Doorstroming openbaar vervoer (lange termijn)
Vanaf 2011 wordt gewerkt aan het realiseren van doorstroomassen voor het busvervoer. De westelijke doorstroomas verbindt de nieuwe busbrug bij het station met het busstation aan de Pannenkoekendijk. Naast de westelijke doorstroomas zijn ook verbeteringen van de doorstroming van het openbaar vervoer aan de oostzijde van de binnenstad in voorbereiding: de oostelijke doorstroomas. In dat kader is een verbetering van de verkeersveiligheid van de Hortensiastraat doorgevoerd.  In overleg met de provincie wordt onderzocht welke maatregelen mogelijk zijn om de busroutes aan de oostzijde van de stad rondom de Assendorperstraat, Groot Weezenland en Luttenbergstraat te verbeteren. De eventuele realisatie is mede afhankelijk van de werkzaamheden rondom de ondergrondse fietsenkelder bij het station en wordt na 2020 verwacht.

Kroesenallee planologische voorbereiding
Voorbereiden planologische omlegging N757 Kroesenallee

Aanpak Lubeckplein-Stadsarr.
De beleving van het Lübeckplein wordt vergroot

Fietsroute Zwolle-Zuid - Hessenpoort
In 2020 willen we starten met de voorbereiding en realisatie van de 1e fase van de fietsroute Zwolle-Zuid - Hessenpoort. Op dit moment voert ProRail hier werkzaamheden uit in het kader van het Project Zwolle-Spoort. Door aan te sluiten bij deze werkzaamheden kan een zogenaamde ontbrekende schakel in het (regionale) fietsnetwerk slim worden gerealiseerd. In het kader van de subsidieaanvraag Decentralisatie Uitkering Verkeer & Vervoer voor 2020 (kortweg: DUVV-aanvraag 2020) is dit project als subsidieproject voor 2020 opgevoerd bij de provincie voor cofinanciering. Concrete uitvoering van het project is binnen beschikbare eigen middelen en onder voorbehoud van toezegging cofinanciering van de provincie Overijssel.

Snelfietsroute Zwolle - Hattem inclusief Koggelaan (2021)
In 2021 willen we de laatste fase van de snelfietsroute Zwolle - Hattem realiseren. Op dit moment wordt rondom het spooremplacement nabij de Koggetunnel extra sporen en een treinwasinstallatie gerealiseerd. Aansluitend op deze werkzaamheden willen we in 2021 de snelfietsroute vanuit Hattem beter aansluiten op de Koggetunnel en de Koggelaan herinrichten. Vanuit zowel het Rijk als de provincie Overijssel is voor 2021 al cofinanciering toegezegd voor dit project.

Overzicht kredieten

Het overzicht kredieten geeft een totaalbeeld van de lopende (reeds vastgestelde) projectkredieten en de als onderdeel van de Begroting 2020 voorgestelde kredieten.

Overzicht kredieten

Omvang krediet

Gerealiseerd tot en met 2018

Resterend krediet

Raming 2019

Raming 2020

Raming 2021 en verder

Spoorzone uitvoering

115.039.794

49.760.213

65.279.581

20.000.000

15.000.000

30.279.581

Spoorzone, centrumgebied

700.000

0

700.000

0

700.000

0

Hoofdinfrastructuur Stadshagen

89.892.959

85.293.895

4.599.064

4.599.064

0

0

Doorstroming Openbaar Vervoer (lange termijn)

18.466.441

16.594.635

1.871.806

350.000

1.521.806

0

Toekomst Kamper Lijn

17.450.373

16.894.959

555.414

555.414

0

0

N35 fietsbrug

3.833.000

313.195

3.519.805

3.519.805

0

0

Doorstroming Openbaar Vervoer (korte termijn)

1.062.927

1.031.469

31.458

31.458

0

0

Tijdelijk P+R-terrein station Stadshagen

215.000

15.000

200.000

200.000

0

0

Kroesenallee inpassingsstudie

100.000

43.300

56.700

56.700

0

0

Mobiliteitsvisie en agenda MUP

250.000

147.805

102.195

102.195

0

0

Route Campus Windesheim

147.000

86.400

60.600

60.600

0

0

Fietsroutes

750.000

0

750.000

0

375.000

375.000

Aanpak Lubeckplein-Stadsarr.

100.000

0

100.000

100.000

0

0

Subtotaal vastgestelde investeringen

248.007.494

170.180.871

77.826.623

29.575.236

17.596.806

30.654.581

Totaal doel 6.3.1

248.007.494

170.180.871

77.826.623

29.575.236

17.596.806

30.654.581

ga terug