Spoorzone uitvoering Dit krediet heeft betrekking op de uitvoering van het in 2018 geactualiseerde Investeringsbesluit Spoorzone. De projecten busbrug en busstation zijn inmiddels gerealiseerd. In uitvoering is het project bouw ondergrondse fietsenstalling en herinrichting openbare ruimte noordzijde (Stationsplein en Stationsweg). In voorbereiding zijn herinrichting Ooster- en Westerlaan, bouw passerelle en realisatie noordelijke stations entree (kap en ontvangstdomein), waarbij: - De kwaliteit van de vervoersknoop wordt verbeterd.
- Een multifunctioneel, levendig en kwalitatieve leefomgeving gaat ontstaan.
Spoorzone Centrumgebied Dit krediet is beschikbaar voor de verdere uitwerking en invulling van de gebiedsontwikkeling Spoorzone/Hanzeland (plan- en proceskosten) in 2020. Voor het onderdeel Gebiedsontwikkeling Spoorzone/Hanzeland is onder doel 6.1.1 een bedrag beschikbaar gesteld van € 700.000. Gebiedsontwikkeling vormt een onderdeel van het krediet Spoorzone Uitvoering en zal administratief verantwoord worden onder doel 6.3.1. Gebiedsontwikkeling Spoorzone / Hanzeland De Strategische Agenda gebiedsontwikkeling Spoorzone / Hanzeland is het richtinggevend kader voor de doorontwikkeling van dit gebied en voor de uitwerking in deelgebieden. De ambitie is Spoorzone/Hanzeland te transformeren naar een nieuw gemengd stedelijk woon-werkgebied. Het gebied is aangewezen als de plek in Zwolle voor nationale en internationale initiatieven gericht op nieuwe economische dynamiek. Het in 2019 opgestelde Ontwikkelkader vertaalt de ambitie naar een ruimtelijk-programmatisch toekomstbeeld en een daarbij behorende ontwikkelstrategie. De bestuurlijke besluitvorming over het Ontwikkelkader wordt in het vierde kwartaal van 2019 gestart. De uitwerking van de diverse deelgebieden wordt in 2020 verder opgepakt. Het onderdeel Gebiedsontwikkeling vormt een onderdeel van het krediet Spoorzone Uitvoering en zal administratief verantwoord worden onder doel 6.3.1. Doorstroming openbaar vervoer (lange termijn) Vanaf 2011 wordt gewerkt aan het realiseren van doorstroomassen voor het busvervoer. De westelijke doorstroomas verbindt de nieuwe busbrug bij het station met het busstation aan de Pannenkoekendijk. Naast de westelijke doorstroomas zijn ook verbeteringen van de doorstroming van het openbaar vervoer aan de oostzijde van de binnenstad in voorbereiding: de oostelijke doorstroomas. In dat kader is een verbetering van de verkeersveiligheid van de Hortensiastraat doorgevoerd. In overleg met de provincie wordt onderzocht welke maatregelen mogelijk zijn om de busroutes aan de oostzijde van de stad rondom de Assendorperstraat, Groot Weezenland en Luttenbergstraat te verbeteren. De eventuele realisatie is mede afhankelijk van de werkzaamheden rondom de ondergrondse fietsenkelder bij het station en wordt na 2020 verwacht. Kroesenallee planologische voorbereiding Voorbereiden planologische omlegging N757 Kroesenallee Aanpak Lubeckplein-Stadsarr. De beleving van het Lübeckplein wordt vergroot Fietsroute Zwolle-Zuid - Hessenpoort In 2020 willen we starten met de voorbereiding en realisatie van de 1e fase van de fietsroute Zwolle-Zuid - Hessenpoort. Op dit moment voert ProRail hier werkzaamheden uit in het kader van het Project Zwolle-Spoort. Door aan te sluiten bij deze werkzaamheden kan een zogenaamde ontbrekende schakel in het (regionale) fietsnetwerk slim worden gerealiseerd. In het kader van de subsidieaanvraag Decentralisatie Uitkering Verkeer & Vervoer voor 2020 (kortweg: DUVV-aanvraag 2020) is dit project als subsidieproject voor 2020 opgevoerd bij de provincie voor cofinanciering. Concrete uitvoering van het project is binnen beschikbare eigen middelen en onder voorbehoud van toezegging cofinanciering van de provincie Overijssel. Snelfietsroute Zwolle - Hattem inclusief Koggelaan (2021) In 2021 willen we de laatste fase van de snelfietsroute Zwolle - Hattem realiseren. Op dit moment wordt rondom het spooremplacement nabij de Koggetunnel extra sporen en een treinwasinstallatie gerealiseerd. Aansluitend op deze werkzaamheden willen we in 2021 de snelfietsroute vanuit Hattem beter aansluiten op de Koggetunnel en de Koggelaan herinrichten. Vanuit zowel het Rijk als de provincie Overijssel is voor 2021 al cofinanciering toegezegd voor dit project. |