Activiteiten
Uitvoeren accountmanagement en investeren in de dienstverlening aan ondernemers Waar er regionaal kansen liggen voor sectoren, kijken we samen met onze partners in de regio naar een goede invulling van de regionale ondernemersdienstverlening. Zo zijn bijvoorbeeld logistiek en agro-food sectoren waarin een meerwaarde ligt in het aansluiten bij de regionale aanpak. Verkenning uitbreiding Hessenpoort Afstemming van werklocaties binnen de regio Zakelijke dienstverlening en kantorenmarkt Zwolle Door de aanhoudende economische groei, de vraag naar transformatie en het restrictieve nieuwbouwbeleid van de afgelopen jaren, is er maar een zeer beperkt aanbod van courante kantorenlocaties. De omgevingsvisie van Zwolle wordt het richtinggevende beleidskader en biedt ruimte voor een nieuwe noodzakelijke kantorenstrategie. In 2020 staat het Zwolse kantorenmarktbeleid in het teken van:
|
Overzicht baten en lasten
In het overzicht baten en lasten is het budget per doel weergegeven.
Overzicht baten en lasten | Lasten | Baten | Saldo van baten en lasten | Toevoeging aan reserves | Onttrekking aan reserves | Geraamd resultaat |
---|---|---|---|---|---|---|
Doel 5.1.1 | 715.614 | 0 | 715.614 | 545.000 | -24.139 | 1.236.475 |
Kredieten
Continueren samenwerking in Port of Zwolle Realisatie tijdelijke parkeervoorziening vrachtwagens Continuering stimulering starters en pre-starters en startups Inzet op de topinnovatiecentra De keuze is gemaakt om wat betreft topinnovatiecentra ons te richten op het Polymer Science Park (PSP) en het Health Innovation Park (HIP). De middelen voor 2020 worden met name gebruikt voor de inzet van een programmamanager en -secretaris, om daarmee capaciteit beschikbaar te hebben voor het verder ontwikkelen van de bestaande en nieuwe innovatiecentra. Hiermee zorgen wij voor een duidelijk aanspreekpunt en verankering van de opgedane kennis. Daarnaast is er budget gereserveerd om subsidies te verstrekken aan PSP en het HIP en om verder onderzoek te doen naar het bestendigen van beide centra.
Bij de financiering van de innovatiecentra is overigens altijd sprake van cofinanciering. Deze financiering komt uit de markt, van onderwijspartijen en van overheden (provincie, waterschap). Continuering inzet op Human Capital De uitvoering van het programma is in handen van een klein programmateam. Alle partners, waaronder 19 gemeenten en 4 provincies, staan volledig achter de agenda en hebben opdracht gegeven om dit programma door te ontwikkelen naar een concrete aanpak. In 2019 is het programma doorontwikkeld zowel op inhoud als in de opstart van de uitvoering van het programma. In 2020 wordt het programma nader uitgevoerd. De financiering bestaat uit drie onderdelen: regiogemeenten, provincie Overijssel en het Rijk. Met betrekking tot de regiogemeenten is budget meerjarig gereserveerd. Provincie Overijssel investeert eenzelfde bedrag voor de duur van het programma, namens de vier Provincies. In 2019 is ingezet op een nieuwe regiodeal aanvraag al dan niet gecombineerd met andere mogelijkheden die via het Rijk benut kunnen worden. In 2020 volgt uitsluitsel over het wel of niet honoreren van de aanvraag. 2020 staat in het teken om van conceptontwikkeling naar uitvoering te gaan, te doen en resultaat te boeken. Het programma beweegt zich langs de hierboven genoemde sporen. De sectoren - te weten Creatieve Industrie, Energietransitie, Techniek, Bouw, Onderwijs - lerarentekort, E-commerce en Zorg en Welzijn, Agro & Food, Vrijetijdseconomie en openbaar bestuur - vormen de ruggengraat van de Human Capital Agenda. Voor alle sectoren zijn zogeheten sectortafels van start. Daarin nemen werkgevers en onderwijsinstellingen deel om voor de zomer te komen tot actieplannen voor deze branches. Daarnaast zijn (sub)regionale plannen in de maak; in de actieplannen wordt opgenomen hoe partners in de komende jaren samenwerken, welke projecten en activiteiten zij gezamenlijk al uitvoeren, welke nieuw te ontwikkelen zijn en hoe zij middelen (financieel en´in kind´) kunnen bijdragen om de gestelde ambities te realiseren. Het Ontwikkelfonds is actief voor de samenwerkingsroute van partners en individuele werkgevers. Het programma wordt gevolgd door een onderzoeksteam vanuit kennisinstellingen. Samenwerking Economie Regio Gemeentelijke grondexploitaties |
Overzicht kredieten
Het overzicht kredieten geeft een totaalbeeld van de lopende (reeds vastgestelde) projectkredieten en de als onderdeel van de Begroting 2020 voorgestelde kredieten.
Overzicht kredieten | Omvang krediet | Gerealiseerd tot en met 2018 | Resterend krediet | Raming 2019 | Raming 2020 | Raming 2021 en verder |
---|---|---|---|---|---|---|
Duurzame versterking Voorst | 2.999.300 | 3.012.786 | -13.486 | -13.486 | 0 | 0 |
Samenwerking Economie Regio | 3.761.248 | 2.780.818 | 980.430 | 615.000 | 365.430 | 0 |
Economische ontwikkeling Logistiek | 1.094.745 | 819.745 | 275.000 | 275.000 | 0 | 0 |
Topinnovatiecentra | 1.066.923 | 374.557 | 692.366 | 352.366 | 340.000 | 0 |
Human Capital | 775.000 | 395.613 | 379.387 | 354.387 | 25.000 | 0 |
Port of Zwolle | 75.000 | 0 | 75.000 | 0 | 75.000 | 0 |
Startende ondernemers | 150.000 | 0 | 150.000 | 0 | 150.000 | 0 |
Overige investeringen doel 5.1.1 | 1.482.608 | 1.267.085 | 215.523 | 215.523 | 0 | 0 |
Bouwgronden in exploitatie Economie: | ||||||
* Hessenpoort | 204.174.904 | 170.555.024 | 33.619.880 | 11.124.786 | 2.419.015 | 20.076.079 |
* Marslanden Zuid | 3.842.254 | 3.772.548 | 69.706 | 69.706 | 0 | 0 |
* Wipstrikkerallee (niet commercieel) | 396.224 | 273.928 | 122.296 | 36.381 | 85.915 | 0 |
Subtotaal vastgestelde investeringen | 219.818.206 | 183.252.104 | 36.566.102 | 13.029.663 | 3.460.360 | 20.076.079 |
Totaal doel 5.1.1 | 219.818.206 | 183.252.104 | 36.566.102 | 13.029.663 | 3.460.360 | 20.076.079 |