Doel 5.1.1 We versterken de werkgelegenheid door het creëren van een concurrerend en toekomstbestendig vestigingsklimaat voor bedrijven en instellingen

Activiteiten

Uitvoeren accountmanagement en investeren in de dienstverlening aan ondernemers
De gemeentelijke dienstverlening is een belangrijke succesfactor voor een gezond ondernemersklimaat. Er ligt hier een relatie met programma 9.
In de laatste maanden van 2019 is een actieprogramma MKB 2019 - 2022 opgesteld. In 2020 wordt gestart met de uitvoering. In dit programma zijn acties benoemd voor alle onderdelen van de organisatie en doelgroepen die betrekking hebben op dienstverlening aan ondernemers.

Waar er regionaal kansen liggen voor sectoren, kijken we samen met onze partners in de regio naar een goede invulling van de regionale ondernemersdienstverlening. Zo zijn bijvoorbeeld logistiek en agro-food sectoren waarin een meerwaarde ligt in het aansluiten bij de regionale aanpak.

Verkenning uitbreiding Hessenpoort
In 2020 vervolgen we de onderzoeken naar mogelijke uitbreiding van Hessenpoort met aanbod voor XL-kavels (vanaf 5 hectare). Daarnaast zetten we vervolgstappen voor uitbreiding van Hessenpoort-Zuid voor kavels tot 1 hectare.

Afstemming van werklocaties binnen de regio
In regioverband vindt afstemming van de werklocaties plaats. Economische groei en behoefte aan bedrijventerrein stopt niet bij de gemeentegrens. Met name de afstemming met het Bedrijvenpark H2O ten zuiden van Zwolle aan de A28 bij Hattemerbroek. Binnen de regio staat de uitbreiding van nieuw watergebonden bedrijventerrein (Kampen of Meppel) hoog op de agenda.

Zakelijke dienstverlening en kantorenmarkt Zwolle
Ruwweg een derde van de Zwolse werknemers werkt in de zakelijke dienstverelening in een kantoorgebouw. De Zwolse kantorenmarkt is dan ook belangrijk voor de groei van de werkgelegenheid. De markt vraagt door de transitie van de economie nieuwe typen werkplekken op specifieke locaties in de stad.

Door de aanhoudende economische groei, de vraag naar transformatie en het restrictieve nieuwbouwbeleid van de afgelopen jaren, is er maar een zeer beperkt aanbod van courante kantorenlocaties. De omgevingsvisie van Zwolle wordt het richtinggevende beleidskader en biedt ruimte voor een nieuwe noodzakelijke kantorenstrategie. In 2020 staat het Zwolse kantorenmarktbeleid in het teken van:

  • Nieuw kantorenbeleid in relatie tot de omgevingsvisie.
  • Acquisitiestrategie extra kantoorbanen.
  • Key-accountmanagement ten behoeve van het behoud werkgelegenheid.

Overzicht baten en lasten

In het overzicht baten en lasten is het budget per doel weergegeven.

Overzicht baten en lasten

Lasten

Baten

Saldo van baten en lasten

Toevoeging aan reserves

Onttrekking aan reserves

Geraamd resultaat

Doel 5.1.1

715.614

0

715.614

545.000

-24.139

1.236.475

Kredieten

Continueren samenwerking in Port of Zwolle
In 2020 vindt de afronding plaats van de inrichting van het havenbedrijf voor de divisie havenmeesters, uniforme havenverordening, harmonisatie havengelden en veiligheidsplan havens. Hiervoor is 30.000 in 2020 beschikbaar gesteld.
Op basis van reële en potentiële marktvraag onderzoeken we samen met Port of Zwolle de haalbaarheid van een regionale spoorterminal op Hessenpoort.

Realisatie tijdelijke parkeervoorziening vrachtwagens
Uit onderzoek (BCI, juli 2018) naar een oplossing voor parkerende vrachtwagens in de openbare ruimte (met name Voorst) was het advies om voor de korte termijn een tijdelijke parkeervoorziening in te richten (zo mogelijk in samenwerking met Scania), en voor de langere termijn een structurele parkeervoorziening te onderzoeken. Voor de korte termijnoplossing is in 2019 gekozen voor het voormalige ROVA-terrein. In de Begroting 2019 zijn ook voor 2020 middelen (ad 25.000) beschikbaar gesteld. In 2020 wordt het gebruik van de tijdelijke parkeervoorziening gemonitord. Voorbereiding van een structurele en lange termijnoplossing vindt in regioverband plaats.

Continuering stimulering starters en pre-starters en startups
Vanuit de gemeente faciliteren c.q. ondersteunen we nieuw ondernemerschap van starters, startups en creatieven. Zowel vanuit economie, het startersteam, cultureel ondernemerschap en het regionaal bureau zelfstandigen. We werken hierin samen met zeer diverse Zwolse en regionale partijen. Het is de kunst om als gemeente mee te bewegen en adaptief te zijn, zodat we ondernemers en instellingen kunnen blijven faciliteren. Het beschikbare gestelde budget ad 150.000 wordt ingezet ter stimulering van de samenwerking tussen en met gevestigd bedrijfsleven met starters, de samenwerking tussen en met het onderwijs en bedrijfsleven en de vorming van een ecosysteem voor startende ondernemers. In 2020 zal tevens een evaluatie over de effectiviteit van de bestaande aanpak plaatsvinden ter voorbereiding op een eventuele financiering na 2020.

Inzet op de topinnovatiecentra
In 2019 heeft uw Raad de visie en het programmaplan Topinnovatiecentra vastgesteld. In de visie is de volgende ambitie vastgesteld: “Het creëren van hoogwaardige technologische broedplaatsen met een scherp innovatief profiel en grote aantrekkingskracht en uitstraling, waar gerenommeerde innovatieve en internationale bedrijven en veelbelovende startups hun thuisbasis hebben.” Het programma Topinnovatiecentra moet leiden tot een drietal ontwikkelingen: verhoging van het aantal banen, versterking van de human capital (arbeidsmarkt voorbereiden op een nieuwe economie) en beantwoording van maatschappelijke vraagstukken.

De keuze is gemaakt om wat betreft topinnovatiecentra ons te richten op het Polymer Science Park (PSP) en het Health Innovation Park (HIP). De middelen voor 2020 worden met name gebruikt voor de inzet van een programmamanager en -secretaris, om daarmee capaciteit beschikbaar te hebben voor het verder ontwikkelen van de bestaande en nieuwe innovatiecentra. Hiermee zorgen wij voor een duidelijk aanspreekpunt en verankering van de opgedane kennis. Daarnaast is er budget gereserveerd om subsidies te verstrekken aan PSP en het HIP en om verder onderzoek te doen naar het bestendigen van beide centra.

  • Voor PSP wordt op dit moment gewerkt aan de businesscase rondom de gebiedsontwikkeling en huisvesting van PSP. Voor deze businesscase zijn via het Stadsontwikkelfonds al middelen gereserveerd.
  • Voor het HIP wordt gewerkt aan plannen voor het doorontwikkelen naar Health Park. Wij verwachten dat hiervoor een kwartiermaker moet worden aangesteld die de plannen tot uitvoering brengt.
  • Daarnaast willen we ook ruimte houden voor opkomende innovatiecentra, die voldoen aan de criteria zoals die in het programmaplan zijn geschetst. Zo zien we dat met de ontwikkeling van de Spoorzone ook het innovatiekwartier, met daarbinnen Perron038, steeds verdere aandacht krijgt en ondersteund wordt door het bedrijfsleven.

Bij de financiering van de innovatiecentra is overigens altijd sprake van cofinanciering. Deze financiering komt uit de markt, van onderwijspartijen en van overheden (provincie, waterschap).

Continuering inzet op Human Capital
De economische groei van Regio Zwolle nu en in de toekomst vraagt om een goed werkende arbeidsmarkt. Vitaal en veerkrachtig om de uitdagingen van de toekomst aan te pakken: technologisering / automatisering, verdwijnende banen, nieuwe soorten werkgelegenheid en leven lang ontwikkelen. Alles valt of staat met ons menselijk kapitaal. Beschikbaarheid, wendbaarheid en inclusiviteit zijn daarbij sleutelwoorden. De Human Capital Agenda is daarmee een van onze grote strategische opgaven om te werken aan oplossingen voor vandaag én morgen. Overheden, werkgevers, onderwijsinstellingen, vakbewegingen en het UWV werkbedrijf bundelen hun krachten. In een publiek – private samenwerking tussen alle partners wordt gewerkt aan de vraag van werkgevers én aan het gehele arbeidspotentieel van Regio Zwolle.

De uitvoering van het programma is in handen van een klein programmateam. Alle partners, waaronder 19 gemeenten en 4 provincies, staan volledig achter de agenda en hebben opdracht gegeven om dit programma door te ontwikkelen naar een concrete aanpak. In 2019 is het programma doorontwikkeld zowel op inhoud als in de opstart van de uitvoering van het programma. In 2020 wordt het programma nader uitgevoerd. De financiering bestaat uit drie onderdelen: regiogemeenten, provincie Overijssel en het Rijk. Met betrekking tot de regiogemeenten is budget meerjarig gereserveerd. Provincie Overijssel investeert eenzelfde bedrag voor de duur van het programma, namens de vier Provincies. In 2019 is ingezet op een nieuwe regiodeal aanvraag al dan niet gecombineerd met andere mogelijkheden die via het Rijk benut kunnen worden. In 2020 volgt uitsluitsel over het wel of niet honoreren van de aanvraag.

2020 staat in het teken om van conceptontwikkeling naar uitvoering te gaan, te doen en resultaat te boeken. Het programma beweegt zich langs de hierboven genoemde sporen. De sectoren - te weten Creatieve Industrie, Energietransitie, Techniek, Bouw, Onderwijs - lerarentekort, E-commerce en Zorg en Welzijn, Agro & Food, Vrijetijdseconomie en openbaar bestuur - vormen de ruggengraat van de Human Capital Agenda. Voor alle sectoren zijn zogeheten sectortafels van start. Daarin nemen werkgevers en onderwijsinstellingen deel om voor de zomer te komen tot actieplannen voor deze branches. Daarnaast zijn (sub)regionale plannen in de maak; in de actieplannen wordt opgenomen hoe partners in de komende jaren samenwerken, welke projecten en activiteiten zij gezamenlijk al uitvoeren, welke nieuw te ontwikkelen zijn en hoe zij middelen (financieel en´in kind´) kunnen bijdragen om de gestelde ambities te realiseren. Het Ontwikkelfonds is actief voor de samenwerkingsroute van partners en individuele werkgevers. Het programma wordt gevolgd door een onderzoeksteam vanuit kennisinstellingen.

Samenwerking Economie Regio                                 
De samenwerking in Regio Zwolle verband blijft van betekenis voor de economie. Daar waar het meerwaarde heeft wisselen we uit, stemmen we af of werken we samen met andere gemeenten, provincies, onderwijsinstellingen, ondernemers en andere organisaties in de regio. De Economic Board Regio Zwolle is daar jarenlang reeds een goed platform voor met een gezamenlijke economische agenda voor de Regio Zwolle (2018 – 2022). We pakken in de regio thema’s als vernieuwend ondernemerschap, innovatie en internationalisering, maar ook voor de verschillende sectoren vinden partijen elkaar. Logistiek gerelateerde organisaties in de Regio Zwolle hebben de krachten gebundeld in het Logistiek Netwerk Regio Zwolle. Het Topcentrum E-commerce Regio Zwolle ontwikkelen bedrijven en onderwijsinstellingen nieuwe opleidingen en het organiseert regelmatig inhoudelijke bijeenkomsten waaronder masterclasses, bedrijfsbezoeken, hackathons, gastcolleges en studentprojecten. De gemeente Zwolle blijft zich in 2020 en daarna sterk maken voor een goede samenwerking in de regio                                   

Gemeentelijke grondexploitaties
Onder dit doel zijn de diverse grondexploitatie-projecten opgenomen die bijdragen aan de realisatie van een toekomstbestendig vestigingsklimaat voor bedrijven: Marslanden-Zuid, Hessenpoort, en Wipstrikkerallee. Het projectoverzicht geeft inzicht in de totale investeringskosten, gebaseerd op de Meerjaren Prognose Vastgoed. Binnen doel 6.1.5 wordt het totale resultaat van ons grondbeleid in relatie tot de voorziening en reserve Vastgoed verantwoord. Voor verdere onderbouwing van de afzonderlijke grondexploitaties wordt verwezen naar de Meerjaren Prognose Vastgoed.

Overzicht kredieten

Het overzicht kredieten geeft een totaalbeeld van de lopende (reeds vastgestelde) projectkredieten en de als onderdeel van de Begroting 2020 voorgestelde kredieten.

Overzicht kredieten

Omvang krediet

Gerealiseerd tot en met 2018

Resterend krediet

Raming 2019

Raming 2020

Raming 2021 en verder

Duurzame versterking Voorst

2.999.300

3.012.786

-13.486

-13.486

0

0

Samenwerking Economie Regio

3.761.248

2.780.818

980.430

615.000

365.430

0

Economische ontwikkeling Logistiek

1.094.745

819.745

275.000

275.000

0

0

Topinnovatiecentra

1.066.923

374.557

692.366

352.366

340.000

0

Human Capital

775.000

395.613

379.387

354.387

25.000

0

Port of Zwolle

75.000

0

75.000

0

75.000

0

Startende ondernemers

150.000

0

150.000

0

150.000

0

Overige investeringen doel 5.1.1

1.482.608

1.267.085

215.523

215.523

0

0

Bouwgronden in exploitatie Economie:

* Hessenpoort

204.174.904

170.555.024

33.619.880

11.124.786

2.419.015

20.076.079

* Marslanden Zuid

3.842.254

3.772.548

69.706

69.706

0

0

* Wipstrikkerallee (niet commercieel)

396.224

273.928

122.296

36.381

85.915

0

Subtotaal vastgestelde investeringen

219.818.206

183.252.104

36.566.102

13.029.663

3.460.360

20.076.079

Totaal doel 5.1.1

219.818.206

183.252.104

36.566.102

13.029.663

3.460.360

20.076.079

ga terug