Veiligheidsregio IJsselland - Zwolle | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|
Relatie met programma | Programma 7. Vitale wijken | |||||
Oorsprong verbonden | De Veiligheidsregio is ontstaan uit de verplichting, zoals vastgesteld in artikel 9 en volgende van de Wet veiligheidsregio's. Die wet is op 1 oktober 2010 van kracht geworden om daarmee de slagkracht van de overheid bij rampen en zware ongevallen te verbeteren. | |||||
Openbaar belang | Uitvoering van de veiligheidstaken op basis van de Wet veiligheidsregio’s | |||||
Beleidsvoornemens | Naast de wettelijke taken heeft de Veiligheidsregio aanvullende beleidsambities bepaald. Deze aanvullende ambities geven vorm aan doelen uit de strategische beleidsagenda.. In de begroting 2020 zijn de volgende inhoudelijke thema’s uit de beleidsagenda gehanteerd: | |||||
Bestuurlijk belang | De Veiligheidsregio wordt gevormd door elf gemeenten. De burgemeester van Zwolle is voorzitter van zowel het dagelijks bestuur als het algemeen bestuur. | |||||
Financieel belang | 1-1-2020 | 9.534.951 | 26,2% jaarlijkse bijdrage | 31-12-2020 | 9.534.951 | |
Toelichting | ||||||
Eigen vermogen | 1-1-2020 | 4.617.000 | 31-12-2020 | 5.290.000 | ||
Vreemd vermogen | 1-1-2020 | 30.394.000 | 31-12-2020 | 32.896.000 | ||
Financieel resultaat | nihil | |||||
Risico's | Er is een risicoprofiel opgesteld om de risico’s van de organisatie in kaart te brengen. Deze zijn in een rapportage vastgelegd. De tien risico’s met de meeste invloed op de hoogte van de benodigde weerstandscapaciteit zijn: Grootschalige/langdurige inzet, stijgende rentepercentages, fiscale controles, stijgende pensioenpremies, datalek, transitie meldkamer, besluiten van het Veiligheidsberaad met financiële of personele gevolgen, marktontwikkelingen oefentrajecten, wijzigingen in beleid of financiering van de Rijksoverheid en complexiteit Europese aanbestedingen. |