Onderhoud kapitaalgoederen

Civiele kunstwerken

Civiele kunstwerken

Dit betreft de bruggen en tunnels

Beleidskader

We hanteren momenteel geen expliciete landelijke of Zwolse kaders / richtlijnen ten behoeve van het beheer en onderhoud van onze bruggen en tunnels.

Uitvoering

Vanuit onze beheersystematiek wordt een globale onderhoudsplanning opgesteld (primair op basis van de theoretische vervangingscycli). Aangezien de onderhoudskosten per civiel kunstwerk sterk (kunnen) verschillen en we niet blind varen op theoretische vervangingscycli, worden gedetailleerde inspecties uitgevoerd. Alle (ruim 500) bruggen en tunnels worden minimaal eens per twee jaar geïnspecteerd, op de aspecten 'heel' en 'veilig'. De technische installaties van de beweegbare bruggen worden daarnaast jaarlijks geïnspecteerd op functionaliteit / storingsrisico. Op grond van de geconstateerde schadebeelden worden de schades beoordeeld en maatregelen vastgesteld. Vanuit het veiligheidsaspect wordt de prioritering van de maatregel(en) bepaald en dit wordt tegen het jaarlijks beschikbare onderhoudsbudget aangehouden. Grootschalige renovaties worden niet uit het onderhoudsbudget gefinancierd, maar als vervangingsinvestering weggezet. Eventuele volledige vernieuwing vindt plaats vanuit specifieke kredieten (na raadsbesluit).

Relevante ontwikkelingen

Landelijk is er zorg over de constructieve veiligheid van bruggen, wat heeft geleid tot ontwikkelingen qua normering van bruggen. Op landelijk niveau loopt dit nog. Door de periodieke inspectie van alle kunstwerken hebben wij een goed beeld van de staat van onze de bruggen. Er zijn geen signalen dat voor de Zwolse bruggen de constructieve veiligheid gevaar loopt. Er is sprake van goede documentatie over de algehele constructie en over het gebruik (verkeersklassen, intensiteiten e.d.). In 2018 zijn we gestart met een risicoanalyse van de prioritaire (beweegbare) bruggen. Deze analyse heeft doorgelopen tot in 2019 en in 2020 wordt dit vervolgd met de overige bruggen. Deze heeft het beeld bevestigd dat de risico’s op technisch falen nihil zijn. De uitkomsten hiervan nemen we mee in het op te stellen asset plan (vanuit onderzoek Grip op Kapitaal). De landelijke ontwikkelingen houden daarbij goed in beeld en waar nodig / mogelijk anticiperen wij daar op. De Europese regelgeving omtrent de machinerichtlijn wordt wel nadrukkelijk onderdeel binnen de beheeropgaven, welke (op termijn) kunnen leiden een hogere investerings- c.q. onderhoudslast. Dit wordt in 2020 in beeld gebracht.

Financiën

In 2020 is voor kunstwerkenonderhoud circa € 1,8 miljoen (inclusief € 408.000 voor kapitaallasten) beschikbaar. Hiervoor wordt het dagelijks en planbaar beheer en onderhoud uitgevoerd. Binnen het huidige budget is zeer beperkte financiële ruimte voor esthetische verzorging van de kunstwerken (het aspect 'schoon'). De beschikbare middelen worden ingezet om gevaarlijke situaties te voorkomen en (aanstootgevende) graffiti te verwijderen. Voor 2020 is € 1.317.000 exclusief btw beschikbaar voor vervangingsinvesteringen voor kunstwerken (bruggen).

Risico’s

Geen actuele risico’s voorzien.

ga terug