Wegen
Beleidskader
Kadernota onderhoud wegen 2005.
Uitvoering
Jaarlijks worden alle asfaltwegen geïnspecteerd conform CROW-richtlijnen. Daar waar het gaat om elementenverharding wordt dit gedaan op basis van schadebeelden. Deze gegevens worden verwerkt in ons beheersysteem Obsurv. Op de wegen / wegvakken waarvan het beheersysteem aangeeft dat er onderhoud nodig is vanwege gebreken, wordt een toets uitgevoerd; de zogenaamde "maatregeltoets". Zo wordt de omvang van de onderhoudsbehoefte van de eerste vijf planjaren duidelijker gemaakt. Daarbij zijn de eerste twee planjaren (vrij) zeker en wordt de onzekerheidsmarge groter naarmate het planjaar verder weg ligt. De prioritering van uitkomsten van de maatregeltoets wordt enerzijds bepaald door criteria in de kadernota wegen (en daarmee richtlijnen / regels qua veiligheid), anderzijds wordt conform de 'visie op het beheer van de openbare ruimte' ook nadrukkelijk rekening gehouden met behoeften en opgaven vanuit de stad. En daarmee nadrukkelijker rekening gehouden met het (functioneel) gebruik van onze openbare ruimte. Dit resulteert in een groslijst voor onderhoud wegen, die - samen met de groslijsten vanuit andere opgaven, beleidsdoelstellingen en projecten - de basis vormt voor het MJOP (Meerjaren Opgave Programma) en de daaruit voortkomende (jaarlijkse) programmering van (groot) onderhoud en de benodigde vervangingsinvesteringen.
Relevante ontwikkelingen
- Op basis van het aanwezige areaal ligt het beschikbare budget voor wegbeheer onder het niveau (op circa 70-80%) van zero-based wegbeheer (kengetallen voor beheer vanuit het Kennisinstituut CROW). Dit vormt momenteel geen direct knelpunt doordat er sprake is van voldoende areaalverjonging door (her)ontwikkeling, vernieuwing en uitbreiding van de stad. En het feit dat Zwolle gunstig is gelegen qua ondergrond is ook helpend: hierdoor is er sprake van langere technische levensduur en een relatief lage vervangingsopgave ten aanzien van wegen. Door beheer, - stedelijke, - en mobiliteitsopgaven blijvend (en nog steviger) te integreren / koppelen wordt gezorgd voor een zo robuust mogelijk financieel perspectief waarbij kapitaalvernietiging wordt voorkomen.
- In 2019 is gestart met het opzetten van (strategisch) asset management. Hier vanuit wordt in 2020 een meerjarig assetplan wegen opgesteld die het beleidskader uit 2005 zal vervangen.
Financiën
In 2020 is € 7,1 miljoen gemoeid met het product wegen, waarvan € 4,2 miljoen voor het onderhoud van Zwolse wegen en een deel voor straatreiniging, onkruidbeheer en gladheidsbestrijding. Er wordt dit jaar geen geld ingezet ten behoeve van vervangingsinvesteringen.
Risico’s
- In de situatie dat de stedelijke vernieuwing / uitbreiding afneemt, worden we kwetsbaarder en neemt de veroudering van het areaal toe. Veroudering leidt tot het sneller ontstaan van schades, onder andere door vorst en zware belasting. Dit kan daarmee leiden tot een hogere onderhoudslast en zelfs kapitaalvernietiging (en daarmee een toenemende vervangingsopgave).
- Als wegbeheerder zijn wij aansprakelijk voor materiële –en letselschade die ontstaat als gevolg van gebreken aan de wegen, fiets- en voetpaden. Door de risicogestuurde benadering van ons beheer en toereikende meld- en beheersystemen is de veiligheid van de weggebruikers (in principe) niet in het geding. Er is een klein risico met betrekking tot het niet voldoen aan de veiligheidseisen, omdat onveilige situaties ons niet altijd direct bekend zijn. Zodra we dit weten wordt het direct verholpen (veiliggesteld).